O ţară africană şi una ex-sovietică dau lecţii guvernelor occidentale

Peste tot in lume, guvernele se confrunta cu aceeasi problema care trebuie rezolvata urgent: cererea creste, in timp ce resursele sunt limitate. Iar rezolvarea acestei situatii, care vine din locuri din care nici nu te-astepti, este inovatia rapida si curajoasa. Compania de consultanta McKinsey a facut doua studii de caz in doua tari in curs de dezvoltare, care ne demonstreaza ca indrazneala de a risca poate face serviciile guvermantale mai bune si mai ieftine. Exemple: Kenia si Georgia.

In incercarea de a creste gradul de transparenta si de a imbunatati perspectivele economice ale tarii, ministrul kenian al comunicatiilor incearca sa faciliteze accesul cat mai multor locuitori ai tarii la cat mai multe informatii.
In acest scop, a creat o platforma online gratuita cu informatii din toate domeniile, care pot fi utile celor care au nevoie de ele.
Provocarea vine din faptul ca aproape 40% dintre kenieni traiesc cu mai putin de doi dolari pe zi, iar coruptia este omniprezenta, atat in viata de zi cu zi, cat si in afaceri.

In consecinta, guvernul a aprobat prin constitutie dreptul cetatenilor de a se informa, iar acum se incearca implementarea acestui drept.

In aceasta vara, Kenia a devenit prima tara africana care a lansat un portal cu informatii gratuite, unde cetatenii au acces la date din majoritatea domeniilor de interes: educatie, energie, sanatate, populatie, saracie sau despre starea apei potabile, care in tarile africane este o problema pentru care se cauta solutii. Doar cateva tari din lume, printre care SUA, Australia, Canada si Marea Britanie, au mai lansat portaluri de asemenea dimensiuni.

Kenia iese din saracie cu ajutorul internetului

Scopul este acela de a incuraja implicarea cetatenilor in diferite proiecte, folosind tehnologia, de a creste gradul de implicare civica si de a face dezvoltarea mai transparenta si mai participativa. Un exemplu in acest sens a venit anul acesta din Islanda, care a cerut cetatenilor ei propuneri de modificare a constitutiei prin intermediul retelelelor de socializare.

Bitange Ndemo, ministrul kenian al informatiei si comunicatiilor, spune ca Guvernul face tot posibilul ca accesul populatiei la informatii gratuite sa se extinda cat mai mult. De aceea, provocarea acum este de a crea cat mai mult continut propriu si de a facilita accesul la internet pentru cat mai multi locuitori ai Keniei.

Potrivit ministrului, desi in ultimii ani investitiile in infrastructura pentru internet au crescut, accesul la serviciile online ramane scazut. 10 milioane de kenieri folosesc internetul, iar in acest moment se lucreaza la crearea de continut local, ceea ce va face online-ul si mai atractiv pentru localnici. De exemplu, apar din ce in ce mai multe site-uri de genul „wiki”, de unde cetatenii Keniei se pot informa despre traditii, eroi si istorie.

Kenia este foarte efervescenta in ceea ce priveste dezvoltarea de aplicatii de tot felul, ceea ce sustine cresterea industriei. De exemplu, autoritatile au creat un asa-numit iHub, un incubator tehnologic care ofera facilitati progamatorilor din Nairobi, care au contribuit la dezvoltarea online-ului cu continut propriu din Kenia. Au fost create aproximativ 100 site-uri, pornind de la datele oferite de portalul guvernamental, iar cererea este in crestere.

Ministrul a dat ca exemplu o aplicatie mobila care sa poate fi folosita de catre fermieri. “Avem o gramada de mancare, dar reteaua de distibutie nu este bine dezvoltata. Daca am avea dezvoltat un serviciu de schimb al marfurilor, fermierii si-ar putea valorifica mai bine produsele. Multi fermieri, de exemplu, produc oua, dar acestia nu stiu ca in Nairobi este cerere pentru oua. Ministerul Agriculturii are datele referitoare la productia de oua si la regiunile unde este nevoie de aceste produse. Haideti sa folosim aceste informatii si sa-i indrumam pe fermieri sa-si vanda ouale acolo unde este cerere”, a explicat ministrul comunicatiilor.

Pentru a elimina coruptia din sistemul public, Georgia a infiintat “ghiseele unice”

Pentru a deveni un guvern legitim imediat dupa Revolutia Trandafirilor, din 2003, autoritatile georgiene aveau nevoie sa-si creasca veniturile la buget. Cetatenii, pe de alta parte, asteptau o imbunatatire a calitatii serviciilor oferite, iar oamenii de afaceri voiau oportunitati de investitii. Dupa preluarea puterii de catre Mihail Saakashvili, Banca Mondiala a plasat Georgia pe locul 137, in 153, in topul tarilor in care se pot face investitii.

Pentru a oferi servicii publice de calitate si pentru a incuraja investitiile, guvernul a creat ghisee unice tehnologizate, de unde atat cetatenii, cat si oamenii de afaceri, isi puteau lua informatiile de care aveau nevoie.

Dupa lansarea unei campanii majore anticoruptie, administratia publica a preluat o serie de bune practici din sectorul privat, ceea ce i-a imbunatatit performanta si a eliminat birocratia si sutele de hartii care trebuiau completate.

In statiunea de la malul marii Batumi se inalta o constructie din sticla, care dupa arhitectura te duce cu gandul la un magazin scandinav de mobila. Cladirea adaposteste, insa, o insitutie de stat menita sa ajute cetatenii, construita intr-o tara dominata de cladiri de beton din era post-stalinista.

Aceasta este primaria din Batumi, care adaposteste si un centru de informare, atat pentru cetateni, cat si pentru companiile interesate sa dezvolte afaceri in zona. Sub sloganul “Totul intr-un singur loc”, centrul ofera peste 200 de servicii publice diferite, de la certificate de nastere, la acte de divort, totul sub un singur acoperis.

Putinii angajati sunt doar cei care te intampina si care te ajuta daca ai neclaritati. In rest, in afara serviciilor mai complicate, cum ar fi obtinerea vizelor, totul este tehnologizat. Ai nevoie de fotografie pentru pasaport? Gasesti o cabina foto in hol. Nu ai bani pentru certificatul de casatorie? Ai la dispozitie un bancomat.

Totul merge pe banda rulanta. “Clinetul este stapanul nostru. Cetatenii nu pierd nici timp, nici bani, nici energie. Aici obtin foarte repede tot ceea ce au nevoie”, explica Tamar Samsonia, una dintre angajatele centrului.

In prezent, exista trei astfel de centre in Georgia, care ofera toate serviciile de care cetatenii si oamenii de afaceri au nevoie intr-un singur loc, de la acte vamale, avize si autorizatii pentru firme, acte pentru terenuri sau permise de conducere. Alte 13 sunt programate sa se deschida pana la sfarsitul anului 2012.

Reversul medaliei este cresterea somajului. Intr-o tara in care rata somajului este mare – peste 16% in 2009, astfel de proiecte pot contribui la cresterea numarului de someri din randul functionarilor publici. Iar batalia pentru un post intr-un astfel de centru este acerba. De exemplu, pentru cele 100 de posturi de la centrul din Batumi, aplicantii s-au batut, pentru ca atmosfera de lucru este placuta, iar beneficiile salariale constau in reduceri la shopping sau excursii la ski.

Simplificarea serviciilor publice duce si la o colectare mai buna a taxelor. Astfel, daca in 2005 Georgia colecta 17,8% din PIB din taxe, in 2010 procentul a crescut la peste 28% din PIB.

Principalul obiectiv al reformei este eliminarea coruptiei din sistemul public. De exemplu, inainte era nevoie de mai mult de o luna, de aproximativ 150 de dolari spaga si de vizitarea a 9 institutii de unde se obtineau 35 de documente pentru inregistrarea unei firme. Acum, in Batumi, o firma se inregistreaza in 9 zile, iar taxele ajung la 29 de dolari.

      Articole recomandate