Nürburgring, paradisul unde poţi să ajungi

Nürburgring, Nordschleife, 21 de kilometri de circuit de înaltă calitate. Locul unde pasionaţii de automobil şi constructorii auto au senzaţia că au ajuns în paradis.

Aproximativ 160 de viraje pline de adrenalină şi senzaţii tari. Un adevărat paradis pentru automobilişti, aşa poate fi descris Nürburgring, circuitul care arată supremaţia nemţilor în industria auto. Proiectat şi finalizat în anii ’20, Nürburgring este şi acum considerat o adevărată capodoperă a ingineriei. Circuitul este împărţit în două: Nordschleife, cu o lungime de 21 km, şi Sudschleife, de aproape 4,5 km, acesta din urmă fiind utilizat pentru Formula 1 (considerat a fi mai sigur) sau alte competiţii precum cursa de 24 de ore – pentru care este deschis întreg circuitul de 25 km.

Încă de la intrare eşti întâmpinat de exclusivităţi – Ferrari Enzo cu numere de Rusia, câteva Porsche Carrera GT, Aston Martin V8 Vantage şi zeci de modele Porsche 911 din toate erele. Locul perfect pentru ca Jaguar, celebrul aristocrat britanic, să-şi demonstreze valoarea, într-o perioadă când constructorii britanici de maşini sport sunt eclipsaţi de cei din Europa Continentală.

Evenimente pe circuit s-au mai realizat – pe Hungaroring în Ungaria, pe Estoril în Portugalia, dar acestea au o lungime de numai câţiva kilometri, astfel că experienţele sunt mult mai intense pe Nürburgring. Nu degeaba acolo sunt testate toate maşinile care intră în producţia de serie. Cum poţi să testezi cel mai bine o maşină, dacă nu pe circuit? Unde realizezi cât de bine este făcută cu adevărat? Tot pe circuit. Într-o singură zi de test, un XKR-S s-a parcurs cel puţin 250 km de circuit, din care 60 în regim foarte apropiat celui de competiţii.

XKR-S este cel mai puternic, agil şi mai concentrat asupra condusului model produs până acum de Jaguar. Potrivit acestora, este chiar mai agil decât celebrul supercar XJ220 din anii ’90. Dacă modelul supersport din anii ’90 (din care un exemplar se regăseşte şi în colecţia lui Ion Ţiriac) dispunea de un motor V6 de 3,5 litri de 542 CP, V8-ul de pe XKR-S are acum 550 CP. Mai mult, noul model poate accelera de la 0 la 100 km/h în 4,2 secunde, faţă de 4,4 secunde în cazul lui XJ220, şi poate rula cu 300 km/h.
Imediat cum iei loc în habitaclu observi scaunele sport, acoperite cu piele fină şi care oferă inclusiv posibilitatea reglării suportului lateral. Avem lemn de esenţă nobilă, aluminiu satinat, suprafeţe acoperite cu piele şi un sistem multimedia. Am fi preferat un schimbător de viteze obişnuit în locul noului schimbător rotativ preluat de la XF.

Porneşti motorul, savurezi simfonia oferită de noua evacuare optimizată, selectezi poziţia D a cutiei de viteze şi porneşti. E uimitor cât de paşnic este Jaguarul atunci când pur şi simplu vrei să conduci normal. Dar, imediat ce selectezi S şi apeşi pedala de acceleraţie dincolo de primul sfert al cursei, „all hell breaks loose”, ca să-i cităm direct pe englezi. O astfel de maşină nu putea fi testată corect pe drumurile publice, asta este sigur. Nici măcar un pilot nu are cum să aprecieze exact stabilitatea maşinii pe viraje la 180 km/h sau cu frânele care opresc automobilul exact cum trebuie. Primele ture de circuit s-au realizat cu un instructor aflat în prima maşină dintr-un total de patru, care dicta la secundă când să se frâneze, când să se accelereze şi care este trasa ideală prin viraj. Următoarele sesiuni s-au parcurs însă cu un pilot de DTM în prima maşină. Diferenţa? Maşinile din spatele său rulau doar cu 160 km/h pe o porţiune unde se rula cu 260 km/h cu un XKR-S.

Spre deosebire de alte circuite europene, unde la intrare trebuie să se achite sume importante, pe Nürburgring o tură de 21 km costă numai 25 de euro.
25 de euro pentru a avea ocazia de a fi depăşit sau a depăşi Porsche 911, Aston Martin, Ferrari sau Lamborghini. 25 de euro pentru a intra într-un paradis din care trebuie să ieşi numai pentru a alimenta la benzinăria din apropiere.

      Articole recomandate