Ieri am mai găsit o parte de Linie Galebenă. Lîngă USM. Iar lumea spune că a mai văzut astfel de linii la Telecentru și Ciocana. Se pare că e un complot general! Chișinăul e plin de Linii Galbene!
Liniile îs curajoase, merg pe muchie de cuțit!
Și se termină la fel de brusc cum încep. Un mister total, dom’le!
*******
Merg eu azi pe drum cînd colo, hopa! Pe strada București, în fața ambasadei României mai să calc pe o Linie Galbenă.
”Interensant, ce-i cu linia asta și oare unde duce ea?” mi-am zis și am pornit pe urmele proaspete ale liniei.
Linia Galbenă mă conducea pe trotuar, de-a lungul clădirii ambasadei, pe strada Pușkin.
Numai am început să merg mai la pas, cînd colo… Linia s-a terminat la fel de brusc cum a început sub o mașină parcată de-a oaia pe trotuar.
Am verificat, poate Linia continuă după mașină dar…
nici urmă de Linie. Doar trotuar deteriorat și mașini parcate. Fix ca într-o capitală europeană.
Am căutat în scuarul Palatului Național, pe la Casa Presei, dar nici urmă de Linia Galbenă. Am continuat să merg pe strada Pușkin în vale pînă am ajuns în Piața Marii Adunări Naționale.
De acolo – surpiză! Se vede Linia Galbenă trecînd prin parcul Catedralei, de-a lungul străzii Pușkin.
Pe alee, pe lîngă ziare…
depășind denivelări…
și înconjurînd obstacole…
La intersecție Pușkin cu Columna Linia Galbenă a prins la curaj și a ieșit pe carosabil.
Pe sub parcări ilegale,
pe lîngă rămășițe de treceri pietonale, Linia noastră curajoasă își continua calea.
La intersecția cu strada Alexandru cel Bun Linia Galbenă își continua drumul indiferent de obstacole.
Și iar, parcă își lua avînt să zboare mai departe, spre sectorul Rîșcani dar…
VNEZAPNO! Linia Galbenă iar se termină în mijlocul trotuarului. Eram disperat. Credeam că nu o mai găsesc.
Dar am decis să merg pe urme!
Și am găsit-o mai la vale, la intersecția străzilor Pușkin și Cosmonauților. O luase brusc la stînga.
De la automobilele parcate și pînă aici Linia Galbenă merge pe sub pămînt, probabil.
Pe strada Cosmonauților Linia mergea voios pe lîngă Ministerul de Finanțe.
Apoi, în drept cu Strada Pietonală (eroina altei povești, la fel de strașnice) Linia Galbenă iar iese pe carosabil. IMG 5947
Linia traversează strada regulamentar, la trecerea de pietoni.
Nu, aici Linia nu se scufundă sub apă. Ea se întrerupe pentru 50 cm…
Și în celălalt mal de Ocean renaște și intră în scuarul de pe bul. Renașterii.
Mergînd frumos pe bulevard Linia Galbenă e nevoită să înconjoare tot felul de stupidități cum ar fi parcele de glod cu floricele în ele – culmea măiestriei și a gustului urbaniștilor sovietici.
Ajungînd în regiunea hotelului Turist, Linia Galbenă se aruncă sub roțile nemiloase ale automobilelor care traversează piața.
Și în fața monumentului Eroilor Comsomolului Leninist (facepalm) Linia Galbenă iar dispare.
Ca să renască în spatele monumentului!
Dar înainte de a ajunge la ea trebuie să cobori scările. Bine că eram pe jos. Nuștiu ce m-aș fi făcut dacă eram cu bicicleta, spre exemplu.
Iar Linia noastră își continue calea în pofida tuturor greutăților…
evită iar o bucată de sote urbane și…
SE TERMINĂ!
Da. Am verificat peste tot în jur. ia chiar se termină în fața acestui frumos monument. Poate ea special vroia să mă aducă aici? Ca să onorez nușcare olimpiadă?… asta va rămîine în veci o taină a istoriei.
După un minut de reculegere în memoria Liniei Galbene, am decis să văd ce urmează. Unde ar putea să ducă Linia Galbenă dacă ar exista continuarea ei?
Probabil ea ar merge pe lîngă această frumoasă Groapă cu pietriș…
ar înconjura acest minunat Cub de verdeață… (apropo, spuneți-le cineva celor de la Jurnal că li so cam ofilit cubul)
ar trece prin intersecție bul. Grigore Vieru cu str. Romană…
și ar ieși spre piața de la intersecția bul. Grigore Vieru cu str. Albișoara.
Mai departe probabil s-ar uni cu linia dublă continuă de pe bul. Grigore Vieru și ar duce la Rîșcani, apoi la CIocana, apoi la Colonița.
Cam așa arată pe hartă Linia Galbenă:
Nu știm dacă așa și a fost gîndită sau poate există careva motive de ce Linia Galbenă arată așa și nu altfel. Primăria nu ne comunică nimic în acest sens.
Dar se pare că ultima vreme, Regia EXDRUPO, care asigură efectuarea lucrărilor în domeniul construcţiei, reparaţiei şi exploatării infrastructurii drumurilor şi podurilor se ocupă de o activitate pe care ei o numesc ”Amenajarea pistelor pentru ciclişti”.
Wikipedia ne spune că o pistă pentru cicliști este o parte de drum de utilitate publică sau un drum aparte, destinat prioritar pentru circulația bicicletelor. Circulația unităților de transport cu motor pe aceste drumuri sau este interzisă sau este strict limitată.
Convenția Internațională privind Circulația Rutieră ne spune că ”Pistele pentru bicicliști sunt delimitate de alte drumuri sau alte elemente ale unui drum.”
Mai multe la temă citim aici și aici.
Deci o pistă pentru bicicliști ar arăta cam așa:
Prin urmare, Linia Galbenă pe care o desenează acum alde rebiata prin Chișinău nu e o pistă pentru biciclete ci doar o biată Linie Galbenă, care se va șterge după prima iarnă. O bifă în lista de promisiuni electorale și încă un lucru făcut de mîntuială pentru a închide gurile chișinăuienilor care vor și ei să trăiască într-un oraș pentru oameni, nesimțiții.
Iar Capitala Europeană continuă să se apropie cu pași gigantici de Europa.
Un articol de Victor Chironda , publicat pe blogul său victorchironda.eu