Inteligența umoristică reprezintă, în multe țări, obiect de studiu pentru manageri, lideri, specialiști in marketing sau politicieni, având drept obiectiv obținerea simpatiei auditoriului, grație unui nou mod de comunicare.
Este vorba despre abilitatea de a presăra discursurile tematice, cu glume bune, scurte și concise, adaptate la fiecare situație în parte, în funcție de tipul de public către care se adresează vorbitorul.
Beneficiile inteligenței umoristice sunt biunivoce: cel ce-i stăpânește secretele, are șanse mai mari să-și atingă scopul cu un discurs amuzant decât cu unul sobru, iar ascultătorii se delectează la rândul lor, cu surpriza unei porții de bună dispoziție care nu era în program, plasându-se mai ușor în zona de abordare pozitivă a chestiunii care face obiectul discursului.
Simțul umorului, chiar dacă nu se află în zestrea de calități a tuturor, poate fi dezvoltat și perfecționat prin exercițiu, atrăgând în același timp, o considerabilă schimbare în bine, la nivel de inteligență creativă și nu numai.
Umorul constituie un indicator al sănătății mentale al unei persoane, așa cum se desprinde din studiul elaborat de psihologii americani Daniel P. Howrigan si Kevin MacDonald, publicat în paginile revistei de specialitate Evolutionary Psychology.
Mai mult decât atât: datele cuprinse în acest proiect, relevă faptul că există o directă corespondență între simțul umorului unei persoane și coeficientul de inteligență al acesteia.
Grație umorului, oamenii reușesc deseori să realizeze conexiuni între fapte sau evenimente aparent fără nici o legatură între ele – o cale mai puțin explorată de a identifica soluții la probleme neașteptate, sau în coordonarea și gestionarea activităților unei echipe formate din elemente eterogene.
Pe de altă parte, glumele bune condimentează dialogul, îmbunătățind calitativ comunicarea și transformând-o într-o oportunitate de îmbogățire a cunoștințelor, de creștere personală și de adaptare la schimbări.
Cu alte cuvinte, simțul umorului este un fel de „viteză în plus”, la motorul care ne propulsează în viață, oferindu-ne avantaje considerabile în situații în care ne aflăm în competiție cu rivali bine pregătiți, dar ceva mai puțin predispuși să aducă zâmbetul pe buzele interlocutorilor, așadar, cine-o glumă bună face, îl are pe vino’ncoace.
Roxana Iorgulescu