Haos electoral în România: Un mort candidează la primărie

Câteva note electorale: un mort candidează la primărie, un bărbat ţine discursuri dintr-o baltă, iar o femeie dă înapoi mita.

În campania pentru alegerile locale de acum patru ani se auzea de scandaluri la Ştefăneştii de Jos. De mită electorală. De bătăi. De primarul din Voineşti, Iaşi, care a decedat chiar în ziua alegerilor. Dar care tot a ieşit câştigător, dincolo de mormânt.

Potrivit ”Evenimentul Zilei”, povestea de la Voineşti pare că se repetă totuşi azi la Câmpia Turzii. Cu câteva mici deosebiri, evident, asortate prezentului, din care nu lipsesc nici imagini mai vechi cu candidaţi făcând striptease sau care promit că aduc ploaia, de exemplu. Cum era de aşteptat, dincolo de sondaje şi analize, în campanie au fost şi ştirile electorale cu tente suprareliste. EVZ  prezintă tabloul halucinant al câtorva din ciudăţeniile de campanie.

Mortul de pe liste

Ion Vasinca, primarul PDL-ist din Câmpia Turzii, ar mai fi vrut încă un mandat. Se pregătise, adunase idei de campanie, era totul gata. Nimeni n-a luat însă un calcul ce urma să se producă. Candidatul Ion Vasinca a murit. În plină campanie electorală. O tragedie.

Doliul s-a instalat la sediul filialei locale a partidului. Dar, pentru că timpul se scurgea în favoarea contracandidaţilor, susţinătorii rămaşi în viaţă au hotărât: Vasinca rămâne pe liste, chiar dacă nu mai poate spune nimic în apărarea lui de acolo de unde a plecat. Oamenii au motivat că aşa e legea.

În timpul campaniei, candidatul nu poate fi schimbat. Dacă buletinele de vot sunt tipărite, numele rămâne şi el poate fi votat. Aşa spune în lege. În acel moment, aveam două opţiuni. Să îl votăm în semn de omagiu pentru tot ce a făcut sau să ne îndreptăm către alt candidat. Am considerat că prima variantă e mai bună”, a motivat Cristian Haiduc, preşedintele PDL Câmpia Turzii, pentru România TV.

A dat şpaga înapoi

Într-o zi de mai, o bătrână din satul Predeşti, Dolj, a intrat firesc în sediul poliţiei locale. A căutat un poliţist dispus să o asculte şi a făcut o mărturisire care trebuie să fi fost privită cel puţin cu amuzament în tot contextul electoral din România.

Femeia a mărturisit, fluturând o bancnotă de 50 de lei, că luase mită de la un candidat. Şi le-a spus că vrea să returneze suma.

Astfel s-a aflat că unul dintre candidaţi şi-a trimis solii pe la porţile oamenilor şi i-a plătit ca să voteze cu ei. Bătrâna a luat iniţial banii, dar văzând că vecinii au refuzat „oferta”, i s-a făcut brusc frică. Situaţia descrisă prin cuvintele ei sună în felul următor: „Am intrat în curte şi mi-a dat 500 de mii. A mai fost şi la altă familie, dar aia a avut bărbat. Bărbatul e om, e mai cu minte. Nu a luat banii”, a explicat, la RTV, localnica de unde toată schimbarea de atitudine.

Se fac şi acum cercetări în caz, se pare. Însă frica nu a dispărut odată cu ancheta din sufletul bătrânei. Acum se teme că va fi bătută de-a dreptul pentru că a îndrăznit să iasă din front.

Fotografii cu striptease apărute în campanie

Giurgiuvenii trebuie să fi fost ori amuzaţi, ori de-a dreptul scandalizaţi când au aflat de prin ziarele de scandal de unul dintre candidaţii lor. Afaceristul Nicolae Barbu din Giurgiu a zis că vrea la primărie. Ca independent, s-a lansat în campanie. Discursul său a fost însă umbrit de nişte fotografii publicate de tabloidul „Cancan”.

Barbu a fost prezentat făcând un număr de striptease deloc măgulitor, într-un bar din localitate. A spulberat astfel, nonşalant, imaginea de „prim gospodar” pe care o afişează orice candidat la primărie.

Se pare că nu doar dansul sexy l-a scos din tiparele electorale. Ci amănuntul că s-a folosit în timpul lui de o banană, scria tabloidul. Cei care au fotografiat întregul spectacol au precizat că nu e vorba de vreo înscenare din partea adversarilor: banana i-ar fi fost oferită chiar de unul dintre susţinători lui Barbu.

La câteva zile de la publicarea materialului „incendiar”, evenimentul s-a clarificat totuși tot în contextul atacurilor electorale. După publicarea pozelor de către tabloid, omul de afaceri giurgiuvean a explicat că, de fapt, fotografiile au fost făcute prin 2005, nu în campania de acum, ci în timpul unei petreceri private. Și că dansul n-a fost decât o glumă.

Balta cu voturi

Pentru a ieşi în evidenţă, candidatul PPDD la primăria din Bârlad, Daniel Andrei, şi-a lansat campania dintr-un cort, cu manele. Nu a fost de ajuns, a calculat Andrei. Aşa că şi-a zis că-l va critica pe actualul primar ţinând discursuri din locurile unde proiectele acestuia nu numai că au eşuat, dar lipsesc cu desăvârşire.

Daniel Andrei a ales astfel o baltă uriaşă, de pe o stradă desfundată. Şi-a tras nişte cizme în picioare, şi-a pus o figură electorală şi a început să critice primarul. A şi pescuit, simbolic, acolo. Lumea s-a strâns, ca la urs.

Presa locală a relatat însă că lucrurile nu au decurs cum şi-ar fi dorit Daniel Andrei. Când era discursul mai aprins şi ironiile mai în floare, un autoturism care a trecut prin baltă a alungat spectatorii, stropindu-i din cap până-n picioare.

Ploaia lui Neagu

Tot acelaşi motiv al apei l-a inspirat în campanie şi pe Florin Neagu, un alt candidat, tot de la PPDD, dar de data asta de la Voineşti, Dâmboviţa. El s-a recomandat prin localitate drept „omul care aduce ploaia”.

Pe bannerele sale, care nu au costat deloc puţin, stă scris: „Neagu Florin – omul care aduce ploaia, bunăstarea şi prosperitatea în casele dumneavoastră”.

Candidatul s-a bucurat când, imediat după afişarea mesajului de campanie, chiar a început să plouă destul de serios.

Apoi a dat şi-o explicaţie pentru idee, pentru Agerpres. „Ce semnifică sloganul? Semnifică foarte multe. În primul rând, ţinând cont că în comuna Voineşti este o zonă rurală şi că activitatea de bază este pomicultura, la noi ploaia este o binefacere. În al doilea rând, s-au făcut atâtea mizerii în ultimii 23 de ani încât ne-ar trebui foarte multă apă şi foarte multă sodă caustică să le spălăm”, a spus, pe un ton acid, „omul care aduce ploaia” de pe listele electorale.

      Articole recomandate