Se stie ca sansele de a reusi sa dai un raspuns care sa satisfaca pe cei de la Google sunt foarte mici, intrucat Google primeste un milion de CV-uri pe an. Estimativ, doar 1 din 130 primeste un job.
Intrebarile din articolul anterior nu sunt imaginare și chiar sunt puse la interviurile de angajare ale Google. Oficialii companiei nu destainuie insa prea multe dintre “misterele” procesului de angajare, astfel incat multe dintre informatii sunt “din auzite” de la fosti sau actuali angajati ai companiei.
Raspunsul scurt este ca Google nu cauta cei mai inteligenti sau nici macar cei mai capabili din punct de vedere tehnic oameni, ci cei care transmit energii pozitive, vibreaza si care s-ar putea incadra pe termen lung cel mai bine in cadrul companiei.
Companiile gigant se intrec din ce in ce mai mult in a pune intrebari diferite de cele clasice viitorilor angajati. Acestea variaza de la “Daca ai putea fi un supererou, ce ti-ai alege si de ce” la “Ce culoare te reprezinta cel mai bine” sau “Ce animal esti?”. Astfel de intrebari sunt puse de companii precum AT&T, Johnson & Johnson sau Bank of America. De exemplu. J.P. Morgan Chase ii intreaba, uneori, pe viitorii angajati, valoarea lui pi. (se considera ca arata cate ceva despre angajat daca acesta poate sa recite mai mult de 5-6 zecimale).
Avand in vedere ca a cunoaste foarte bine matematica sau informatica nu mai este atat de rar intalnit si nici atat de important pentru a conduce un business, unele companii si-au dublat efortul in a gasi persoane cu o personalitate puternica. Unele companii din industria alimentara isi intreaba viitorii angajati cum ar arata masa perfecta, pentru ei, iar companiile din industria turismului prefera din ce in ce mai mult intrebari precum “Daca ai putea merge sa campezi oriunde in lume, unde te-ai duce?”.
Retailerul online Zappos are o intrebare capcana si mai speciala: “Pe o scara de la 1 la 10, cat de ciudat te consideri?”. Raspunsul preferat se incadreaza undeva la mijloc, spune CEO-ul companiei, Tony Hsieh.
Deci cum masori talentul unui viitor angajat? Raspunsul la ghicitoarea cu blenderul este multipla. Cele mai populare doua raspunsuri sunt 1) te intinzi sub lamele sau 2) stai in lateralul lor, cat mai lipit de margine. Un alt raspuns des intalnit este 3) urca-te pe lamele si pozitioneaza-ti centrul gravitational pe axa. Tine-te apoi bine.
Insa niciunul dintre aceste raspunsuri nu au adus puncte multe celor de la Google. Cel mai simplu raspuns era – sari din blender. Fara nicio alta explicatie, suplimentara.
Cum vine asta?
Intrebarea vine cu un amanunt cheie si anume cuvantul “densitate”. “A fi redus la marimea unei monede” nu este ceva realist. Ar insemna sa iti elimine 99,99% din neuronii din mintea ta. Pentru a raspunde la o astfel de intrebare, trebuie sa decizi ce sa crezi si ce sa nu. Faptul ca intervievatorul a adus in discutie lucruri precum densitate ar trebui sa iti aprinda “beculetul” si sa realizezi ca lucruri precum masa si volum chiar conteaza atunci cand raspunzi.
Pe scurt, daca ai fi redus la 1/10 din inaltimea ta de acum, muschii tai ar mai avea doar 1/100 din forta normala, dar vei cantari de 1/1.000 ori mai putin. Practic, ai avea o forta mult mai mare, astfel incat ai putea sari din blender ca un mic Superman.