Cît ar costa inaugurarea unei linii de metrou în Chișinău

metrou

Acum un an și o lună în urmă, transportul public din Chișinău a fost practic paralizat, din cauza grevei de 3 zile a șoferilor de microbuze . Transportul public făcea cu greu față la triplarea numărului de pasageri care utilizau troleibuzele RTEC (Regia Transport Electric Chișinău) și autobuzele PUA (Parcul Urban de Autobuze).

Atunci în presă, apăruse multe articole despre situația în general a transportului public urban din Chișinău. Se vorbea mult despre necesitatea achiziționării a noi unități de transport și despre faptul că nu ne-ar încurca, în capitală, să avem metrou. După un an, problema nu a fost soluționată,și rămâne la fel de actuală, chiar dacă nu o simțim pe pielea noastră.

Ce ar fi facă Chișinăul ar avea metrou? Cât ne-ar costa o astfel de inițiativă? Cum ar putea fi amplasate liniile de metrou? etc. Ca exemplu putem lua, construcția unei noi linii de metrou, în capitala Bulgariei. Bulgarii, recent au lansat a doua linie de metrou în Sofia. Linia de metrou M2 are distanța de aproximativ 10 km cu 11 stații, cu 18 trenuri și cu o capacitate transportare a 130 000 de pasageri zilnic.

Toate acestea iau costat pe bulgari 956 milioane de EURO, jumate din bani fiind oferiți de UE. Pentru Chișinău ar fi vital de construit 2 linii de metrou, una ce ar uni sectorul Buiucani cu Botanica prin Centru, și respectiv a doua ce ar uni Ciocana, cu sectorul Râșcani, Centru și Telecentru. Ambele să aibă un nod comun undeva prin Centru.

Aceste două linii de metrou ne-ar costa circa 1 miliard 912 milioane de EURO. Pentru Moldova, suma respectivă e una astronomică. Chiar construcția a unei singure linii de metrou ar ieși foarte scumpă pentru bugetul municipal. Însă posibilitatea de a descărca transportul public rutier terestru, cu 130 000 de persoane e destul de intrigantă.

metro_chis

Dacă soluția cu metroul e prea costisitoare, atunci ar fi bine de gândit la alte opțiuni:

– Achiziționarea unor noi troleibuze și autobuze – respectiv suplinirea numărului de troleibuze și autobuze de pe rutele cele mai aglomerate.

– Construcția unei linii de telegondole, ce ar uni Buiucani cu Botanica și Râșcani cu Telecentru. E o idee mai bizară, dar ca exemplu primăria București o ia foarte serios pentru capitala României.

– Construcția unei Centuri ce ar uni Buiucani cu Botanica, asta ar reduce traficul rutier prin centrul capitalei, respectiv e posibil de mărit numărul de unități ale transportului public.

– Cel mai ieftin! Să ne învățăm a merge pe biciclete. Pentru asta trebuie doar de creat o infrastructură destinată cicliștilor.

Indiferent care din ele ar putea fi implementată, problema, la moment rămâne nesoluționată. Vă îndemnăm să lăsați comentarii și viziunile dvs. cum ar putea fi hotărâtă lipsa suficientă a transportului public municipal ( cu excepția microbuzelor).

(via tenmag.md)

      Articole recomandate