Duminică seară, postul de televiziune britanic BBC Two va difuza un documentar despre unul dintre cei mai influenţi oameni ai planetei, Mark Zuckerberg. Filmul „Mark Zuckerberg: Inside Facebook” a fost produs de Charles Miller, cel care a realizat în trecut şi producţii similare despre personalităţi ca Bill Gates, Lord Sugar, Warren Buffett sau Donald Trump.
Spre deosebire de cei menţionaţi, protagonistul prezentului documentar are numai 27 de ani, dar o notorietate care o depăşeşte cu mult pe a altor vedete. Fondator al reţelei de socializare Facebook, Mark Zuckerberg, a fost desemnat în anul 2010 „Omul Anului” de către revista „Time”. Tot anul trecut, cei de la „Vanity Fair” l-au numit „Cel mai influent om din lume în 2010”.
Tânărul în hanorac, fan al „Iliadei” lui Homer şi stăpân al câinelui Beast, un patruped din rasa Puli, care are de asemenea profil pe Facebook, a înregistrat un succes ameţitor în ultimii trei ani, de când reaţeaua de socializare a crescut de la 100 la 800 de milioane de utilizatori în toată lumea.
În documentarul difuzat de BBC Two, Zuckerberg nu e prezentat doar ca CEO al Facebook, ci ca un tânăr, care în ciuda faptului că e la conducere unei companii evaluate la 100 de miliarde de dolari, încearcă să ducă o viaţă obişnuită. Deşi i se cere des să facă poze cu turişi, el refuză, pentru că nu se consideră o vedetă, deşi povestea lui a devenit una regizată în 2010, în filmul „The Social Network – Reţeaua de socializare”. În film, Zuckerberg este prezentat ca un geniu programator, fără niciun fel de sentimente sau emoţii, dar realitatea a demonstrat contrariul.
Energic din fire, Zuckerberg i-a uimit pe realizatorii documentarului prin puterea de muncă pe care o are, motiv suficient pentru a nu pierde vremea. „E ca un Ninja”, le-a spus celor de la BBC o recepţionistă de la sediul firmei din Palo Alto, California. Ca un adevărat profesionist, Miller a încercat să discute cu mai mulţi oameni care au interacţionat cu fondatorul Facebook. Unul dintre aceştia, David Kirkpatrick, autorul cărţii „Efectul Facebook”, spune despre Zuckerberg că nu este un tocilar tipic.
„Mark a avut întotdeauna o mulţime de prieteni. E vesel, amabil, amuzant şi, pentru un tocilatr, extrem de sociabil„, i-a spus autorul producătorului BBC. De altfel, acest fapt e evident şi din traiectoria şcoalară a subiectului.
După numai doi ani de Harvard, Zuckerberg a renunţat la studii şi s-a mutat la Palo Alto, cu câţiva foşti colegi, printre care şi Moskovitz, unde au închiriat o casă modestă care să le servească drept sediu pentru afacerea începută în facultate.
Într-o cameră de cămin, în februarie 2004, când Zuckerberg avea 19 ani, la Harvard, a construit un serviciu Web, TheFacebook.Com, descris ca „o reţea de legătură între studenţi”.
Cu ajutorul colegului de cameră Dustin Moskovitz, Mark a reuşit să răspândească noua idee şi către universităţi ca Yale, New York, Stanford sau Columbia. „În acea perioadă investeam 85 de dolari pe lună şi lucram pe computere închiriate. Eu acumulasem o datorie de 165 de dolari ca să pot pune pe picioare Facebook-ul”, şi-a amintit Zuckerberg într-un interviu.
Foştii colegi, dintre care unii i-au devenit angajaţi, şi-l amintesc ca pe un om care inspira şi în care aveau încredere. Producătorul BBC a discutat şi cu Joe Green, colegul de cameră al lui Zuckerberg, care a fost martor la „naşterea” unui fenomen, Facebook.
De asemenea, în documentar sunt prezentate şi momentele-cheie din existenţa tânărului american, când a fost nevoit să ia decizii cruciale, care în timp s-au dovedit inspirate. Este cazul refuzului de a vinde Facebook-ul gigantului IT, Yahoo!, în 2006, deşi i s-a oferit suma de 1 miliard de dolari pentru drepturile asupra companiei, care avea numai câteva mii de utilizatori la acea vreme. Un an mai târziu, s-a întâmplat acelaşi lucru şi cu oferta celor de la Microsoft mult mai tentantă, de 15 miliarde de dolari.
Vizionar, cu studii de psihologie în spate, CEO-ul Facebook a ştiut că firma pe care o conduce are potenţial de a se dezvolta. „Ştiam că orice ofertă am primi, am fi refuzat-o, pentru că nu aveam de gând să vindem compania, ci să o dezvoltăm”, i-a mărturisit Zuckerberg lui Charles Miller.
Principiul de bază al companiei, „de a face lumea mai deschisă şi mai interconectată, în care oamenii să aibă posibilitatea de a împărtăşi informaţii”, e aplicat de Zuckerberg şi în viaţa de zi cu zi. Chiar în sediul firmei, a fost montat un panou imens, unde angajaţii şi vizitatorii pot „posta” un mesaj, întocmai ca pe peretele pofilului de Facebook.
Miller, producătorul BBC, a stat de vorbă şi cu mulţi colegi de breaslă, jurnalişti care au scris despre Zuckerberg. Jessi Hempel, un editorialist al unei publicaţii IT importante, „Fortune”, îl consideră pe fondatorul Facebook „unul dintre cei mai tineri oameni care a reuşit să aibă una dintre cele mai mai mari influenţe asupra lumii”. Interlocutorul a apreciat efortul lui Zuckerberg de a rămâne cu picioarele pe pământ şi de a nu abdica de la valorile sale.
În afara unei cariere în plină ascesiune, Zuckerberg nu şi-a neglijat viaţa personală. Pe profilul său, acesta menţionează că „e într-o relaţie cu Priscilla Chan, iubita sa de peste opt ani. În fotografiile postate pe Facebook, cei doi par a avea o viaţă obişnuită: au grijă de căţel, gătesc, se distrează şi vizionează filme. Asta când nu sunt invitaţi la dineuri oficiale, cum a fost cel organizat de Barack Obama la Casa Albă.
Tot de pe profilul lui personal, fanii pot afla despre Mark că e adeptul stilului minimalist, că îi place să facă mereu lucruri noi şi că îi plac filmele „Naşul”, „Matrix” sau „Hero: erou din întâmplare”, scrieBBC.
Un singur lucru i se reproşează lui Zuckerberg. Potrivit lui David Kirkpatrick, autorul cărţii „Efectul Facebook”, tânărul Zuckerberg nu e pe deplin conştient de misiunea sa de „ambasador”, devenit, între timp, un exemplu a unei întregi generaţii. „Învaţă din mers despre asta, dar nu suficient de rapid”, crede autorul.