PC-ul nu a disparut inca, dar nu mai este regele lumii tehnologice, ci o victima a concurentei generate de dispozitivele mobile aflate in plina expansiune , precum telefoanele multimedia si tabletele.
PC-ul „nu mai este centrul universului informatic”, a declarat Roger Kay, analist la Endpoint Technologies Associates. Iar Hewlett-Packard este o dovada in acest sens. Cel mai mare producator mondial de PC-uri traverseaza o perioada dificila: aflat deja in mijlocul unei restructurari, reprezentantii companiei au anuntat ca nici anul viitor situatia nu va fi redresata, o declaratie care a aruncat pretul actiunilor la cel mai scazut nivel din ultimii 10 ani.
Acest lucru nu este, insa, singura cauza a problemelor sale. Hewlett-Packard se confrunta in ultima vreme, precum concurentul sau cel mai important , Dell, cu o scadere a cererii pentru PC-uri.
Un alt simbol, Microsoft, care si-a construit reputatia pe baza software-ului pentru PC, iar in 2009 ajunsese cea mai mare companie de tehnologie din lume, dupa capitalizarea de piata, a coborat in aceasta saptamana pe locul 3, fiind depasit deGoogle si Apple. Coincidenta sau nu, cele doua produse emblematice ale Apple, iPhone si iPad, apartin celor doua game de produse tehnologice care inregistreaza cea mai mare crestere a momentului, smartphone-urile si tabletele.
Citeste si Complotul Microsoft sau cum americanii isi fac drum spre dominatie pe piata tabletelor
Potrivit unui studiu publicat in aceasta saptamana de catre Institutul de Cercetare Pew, 31% dintre americani au un telefon capabil de a accesa internetul, pe care-l folosesc in special pentru navigare, in detrimentul altora, cum ar fi desktop-ul sau laptopul. Tendinta se accelereaza nu numai in Statele Unite, ci si in intreaga lume.
Un alt institut de cercetare, IHS iSuppli, a estimat ca vânzarile la nivel mondial de tablete ar putea ajunge la 126,6 milioane de unitati in acest an, o crestere de 56% comparativ cu 2011. Iar alte studii considera ca, in câtiva ani, acestea vor depasi vanzarile de laptop-urile.
Pentru analistul de specialitate Rob Enderle, de la compania de consultanta Enderle Group, este totusi prematur sa se vorbeasca despre disparitia PC-ului. „Oamenii isi pastreaza PC-ul, dar, in acelasi timp, nici nu si-l reinnoiesc prea repede. Unii chiar nu isi pot permite sa cumpere doua dispozitive dintr-o data, iar multi sunt, de asemenea, obligati sa-si cumpere noi smartphone-uri„, a afirmat analistul. Roger Kay mizeaza pe aparitia unei abordari complementare, conform careia „oamenii vor opta pentru o varietate de dispozitive, toate conectate prin internet.”
Vanzarile de computere in 2012 ar trebui sa inregistreze un al doilea an consecutiv de crestere sub 2%, la 367 milioane de unitati, potrivit companiei de cercetare IDC. Aceasta considera ca, din cauza conditiilor economice sumbre, consumatorii sunt reticenti sa cumpere un PC, deoarece iau in considerare achizitionarea altor dispozitive, cum ar fi tabletele si smartphone-urile, si, de asemenea, sunt in asteptarea Windows 8.
Pentru unii analisti, lansarea noii versiuni a sistemului de operare Microsoft, programata pentru 26 octombrie, precum si lansarea unei noi serii de PC-uri concepute special pentru Windows 8 poate da un impuls pietei de calculatoare. Altii sunt insa mult mai pesimisti. „Windows 8 este ultimul efort al Microsoft pentru a incepe sa conteze”, puncteaza E. Werner Reschke, de la compania de consultanta Wrinkledog, care se teme ca nu va vedea „nimic fantastic de nou si de convingator pentru piata”.