Cum trăim din artificii sau tradiția de a fi moldovean

MD

De ce moldovenilor le place să (se) hrănească din și cu aparențe?

Concetățenii noștri sunt gata să trăiască în cartiere sărace și să rămână nemâncați zile la rând, dar să meargă cu mașini de ultimul model și să cumpere haine de firmă.

„- Am luat un credit de  50.000 lei  ca să-mi cumpăr haine de firmă.” Nu este un banc, ci istoria uneia din multele cântărețe autohtone în ascensiune. Ea recunoaște că a făcut acest pas pentru a corespunde nivelului social al celor din breasla și mediul ei.

„-  Înțelegeți, în acest cerc mic unde toți se cunosc unul pe altul, în care te întâlnesc doar după haine contează foarte mult cum arăți, ce localuri frecventezi, unde îți petreci timpul liber, ce haine arunci pe tine – brand sau…”, recunoaște trist domnișoara.

Reprezentanții show bizz`ului moldovenesc nu sunt singurii care pun preț și apreciază reușita profesională a individului, bazându-se pe aspectul exterior, ci chiar și clasa de mijloc apelează la diferite trucuri (ce depășesc potențialul lor material) doar pentru a-i impresiona pe cei din imediata lor apropiere.

Cel mai răspândit artificiu la care recurg moldovenii este automobilul – jeep`urile au prioritate.

La brutărie cu jeep`ul

O prezentatoare de la una din televiziunile moldovenești a investit aproximativ 15.000 euro pentru a-și cumpăra o unitate de transport doar pentru a merge la serviciu… adică dimineața și seara, aproximativ 15 minute de drum într-o direcție (mare-i bucuria dacă pe traseu mai prinde și un ambuteiaj, având posibilitatea să rămână mai mult timp în mașină)

„-  Cu ce sunt mai rea decât ceilalți? Viața este una. Sper că vecinii, văzându-mă la volan să mă invidieze, discutând despre cum mi-a mers”, explică rapid ea motivele gestului. Câteva minute mai târziu, tot ea a răspuns cu „-Ce fel de ieșire ? Eu nu am cu ce să alimentez mașina, consumă tot ce reușesc să adun lunar’’ unei invitații de a merge la o pizza.

Deși costul lunar de întreținere a mașinii depășeste posibilitatea-i financiară, forțându-o să recurgă la un regim alimentar limitat și insuficient, această persoană nu renunță la imaginea pe care i-o oferă mașina.

Jumătate din banii risipiți pe automobil i-ar ajunge să meargă în taxi după pâine.

Apropo, această pseudo-imagine a moldovenilor a fost folosită cu pricepere de către companiile de taxi care au știut s-o transforme în instrument de mărire a profitului. Cîțiva ani în urmă, Taxi Limon și-a lărgit garajul, achiziționând mașini Skoda numai pentru a oferi „hrană” orgoliului moldovenilor. În pofida tarifelor net superioare față de media pe piață, această companie de taxi nu duce lipsă de comenzi, reușind să-și facă și clienți fideli, relateaza KP.md

„-Ne aleg pe noi pentru că avem mașini noi, mai confortabile și mai îngrijite. Clienții sunt gata să plătească mai mult pentru a beneficia de aceste avantaje”, recunoaște administratorul serviciului Taxi Limon, Corina Hasina.

I-am aruncat o provocare domnișoarei care și-a luat credit din bancă pentru a-și cumpăra haine, întrebând-o de ce nu recurge la falsuri de calitate, imitații ale brandurilor internaționale. Deși cu datorii, aceasta surâde ironic (sau poate amar) :

„-Nu știți oamenii din industria mea. Să nu dea Dumnezeu – și asta se întîmplă foarte rapid – ca haina să nu fie originală! Dacă ești prins, jumătate de an te vor vorbi pe la spate”, împărtășește ea din năravurile mondenului.

Din același motiv ea a fost obligată de anturaj să se mute dintr-un apartament din sectorul Ciocana în unul din Centru, unde chiria costă mult mai scump. Dar altfel, nu e comme il faut.

Înmormîntările costă cît o nuntă.

Deprinderea de „a arunca praf în ochi” cunoaște apogeul în timpul nunților sau botezurilor. La categoria „cheltuieli” pe moldoveni nu prea îi întrece nimeni. Cel care suferă cel mai mult este tatăl. Așteptările față de el sunt atât de mari, încât după ceremonie aceste se vede nevoit să plece la muncă peste hotare… pe mulți ani, doar pentru a acoperi gaura financiară creată în doar cîteva zile sau poate chiar ore.

Mărimea donațiilor „benevole’’ uneori  întrec orice imaginație. Este vorba de mii și zeci de mii de unități convenționale. „-Și altfel nu se poate, oamenii nu vor înțelege”, se plâng în discuții private cei care au pătimit. „-Dar și să zici, că acești bani merg în buzunarele tinerilor însurăței tot nu este corect”. Contabilitatea din „în culise” spune că banii cheltuiți la ceremonie merg pentru a achita închirierea limuzinelor pompoase din cortegiul de nuntă, pentru masa de la restaurant (unde au petrecut, în perechi, sute de oaspeți) și haine, fără de care „nunta nu este nuntă” și ochii rudelor/prietenilor/vecinilor mereu nesatisfăcuți.

În rezultat este bine dacă tinerii „ies la zero’’ cu cheltuielile, dar de cele mai multe ori soțul pleacă la nănași, peste hotare ca să câștige bani, lăsând soția să se descurce acasă „așa cum poate”.

Cheltuieli aproximativ egale cu cele de la nunți le mai au și înmormântările din Moldova, mai ales la sat. Este strict interzis ca prin partea organizatorică să încalci ritualul evenimentului. În caz contrar, despre aceasta se va vorbi o vecie și se prea poate ca poveștile despre „încălcările datinilor strămoșești” să treacă din generație în generație. De fapt, actul înmormântării propriu-zise este doar începutul – aceeași tradiție cere ca la anumite intervale de timp să organizezi praznicuri (mese colective) – aproximativ încă 12 ani după ziua morții.

Dacă cele enumerate mai sus nu sunt suficiente pentru a-ți crea o părere generală despre moldoveni te invităm la o plimbare prin cimitirele noastră, să arunci o privire asupra mormintelor unde printre iarba străbătută de cărărușe se ridică pietre funerare pompoase, monumente care reprezintă echivalentul financiar a 3 venituri anuale.

Mobilier în loc de studii pentru copil

Ultima lovitură, zdrobitoare de altfel, este istoria unei familii din Chișinău care și-a realizat visul ultimilor ani – mobilă italiană pentru dormitor…aproximativ 10.000 euro.

„-Eu înțeleg totul, dar asta e prea de tot”, povestește prietenul aceste familii. „-Soția prietenului meu s-a îmbolnăvit de această mobilă… a văzut ceva asemănător la niște cunoscuți. După cîțiva ani de economie severă, plus niște împrumuturi chiar de la mine, ei și-au cumpărat acest set pentru dormitor. Iar acum dorm pe podea, nici măcar nu scot husa de protecție din polietilenă, că… vezi nu cumva să se strice ce au cumpărat”, râde în hohote, povestind, Igor. Acum, în apartament toți merg ca la muzeu: vecini, rude, cunoscuți. Gazdele, în acest timp, așteaptă cu nerăbdare reacția vizitatorilor și drept vorbind… au avut dreptate. Între timp, pentru mobilier italian au început să strângă bani încă 2 familii.

„-Mai bine ar fi luat un profesor particular pentru copil. Mai mult folos …” se arată nemulțumit un cunoscut al familiei.

Top-Pont

Cele mai răspândite artificii ale moldovenilor :

  1. Construcția unei case uriașe (cu toate acestea, gazdele apoi fie trăiesc într-o singură odaie, fie într-o anexă alături de casă – economisesc)
  2. Automobil de clasă lux (foarte des proprietarii acestor automobile scumpe trăiesc în apartamente cu chirie sau chiar la cămin, între timp prețul unui astfel de automobil reprezentând echivalentul unui apartament cu 1-2 camere)
  3. Telefon de ultimă generație (cetățenii noștri pot sta flămânzi, dar smartphone`ul trebuie să fie de ultim model, în același timp  dintre toate funcțiile acestui telefon ei folosesc doar apelurile)

Comentariile unui specialist:

Ana Kirpalova, psihoperapeut: „Acești oameni sunt extrem de nefericiți!’’

De fapt, explicația la ceea ce se întâmplă astăzi este foarte simplă: orice și oricât am vorbi, această plafonare a gândirii va mai dura încă minim un sfert de secol, probabil.

„-Vecinul a construit al 2-lea etaj la casă, dar cu ce sunt eu mai prejos?”, se întreabă omul și în același timp își răspunde.

Cineva organizează o nuntă de milioane, merge prin sat cu o mașină luxoasă, aruncând cu praf în ochi (atât în sens direct cât și la figurat) numai pentru a-și satisface orgoliul din reacția celor din jur.De fapt este foarte trist acest lucru și semnifică un singur lucru – NEFERICIRE. Și în acest mod ei anesteziază acest sentiment așezându-se, de exemplu într-un jeep, cumpărat în rate, ca să privească la oameni de sus și ca să compenseze un oarecare complex sau sechelă sufletească.

„-Știți, de-a lungul carierei mele, am avut pacienți care povesteau despre impresiile lor când se aflau peste hotare: Of, aici pe mine nimeni nu mă cunoaște, poți să te plimbi îmbrăcat în ce dorești și cu partenera pe care nimeni nu o va discuta/comenta. Dar Chișinăul este ca un sat mai mare,toți se cunosc între ei, de aceea și oamenii sunt obligați să trăiască într-o încordare continuă, ca să corespundă așteptărilor celor ce-i înconjoară. Ceea ce vedem noi, este o presiune psihologică mare pentru oameni. Acest comportament demonstrează un singur lucru – trebuie să fii mereu pregătit ca să corespunzi așteptărilor celor ce te înconjoară. Iar aceasta este foarte greu, și trebuie să se educe încă multe generații ca lucrurile să se schimbe măcar puțin” a declarat psihoterapeutul.