8 lecții de business din Game of Thrones

Se poate spune că un serial este o sursă incerta pentru sfaturi antreprenoriale, dar nu este mai puțin relevanta. Aici sunt cîteva tipsuri de la serialul de pe HBO, pe care puteți să le aplicați.

8 lecții de business din Game of Thrones:

1. Plătește-ți datoriile repede.

Una dintre frazele care ies în evidență in serial este “un Lannister își plătește întotdeauna datoriile ” și este motto-ul celui mai bogat om din regat. În afaceri, reducerea datoriilor nu este doar o parte din statisticile financiare. Mereu vor veni timpuri mai grele, iar atunci datoriile vă vor distruge orice flexibilitate.

2. Lasă-ți rivalii să se distruga între ei.

Suficiente companii intra într-o industrie în care există deja concurență. Acesta poate fi un lucru bun, spune Chris Healey, directorul de marketing de la Inspyder Software. Așa cum spune prințul-pitic, Tyrion Lannister, dușmanii tăi se urăsc între ei la fel de mult cît te urăsc pe tine. Lăsîndu-ți inamicii să se războiască între ei prin campanii de marketing, îți oferi ție oportunitatea de a-ți construi un depozit și de a atrage mai mulți clienți.

3. Libertatea naște loialitatea.

În “Urzeala Tronurilor” supunerea nu este departe de a fi sacră. Maree Jones, coordonator al proiectului KC, spune că cel mai bun stil de management este cel care da angajaților opțiuni (tratați-i ca aliați, nu ca sclavi). “Într-un episod, Khaleesi a cumparat luptători sclavi, numiți <>. Ei sunt antrenați să se supună ordinelor orice ar fi. Ea i-a cumpărat și le da un nou sens al libertății și al respectului de sine”, a spus ea. “În schimb, ei par să-i fie și mai loiali, din propria alegere, nu forțați”.

4. Fii blînd.

Sigur, exista scene în acest serial care sunt violente și de unde nu prea ai ce învăța. Dar printre ele sunt și momente de blîndețe și sacrificiu. Ivan Weinreb, un consultant de business, spune că deși ar putea părea inutil să arăți bunătate unui client sau unui partener de afaceri, aceasta se va plăti în dividende pe termen lung. Așa cum o regina îi spune fiului sau, în serial, “bunătatea, pe care o arăți ocazional, te va scuti de tot felul de probleme mai tîrziu”.

5. Cultivă-ți influența în timp.

Varys a explicat cum a fost un cerșetor, dar prin viclenie și manipulare, a crescut în importanța. Andrew Aversa, cofondator și lider în dezvoltare la Impact Soundworks, spune că acesta este exact modul în care merg site-urile de socializare: îți construiești audiență persoană cu persoană. Fiecare conexiune pe care ți-o faci, fiecare client nou, fiecare recenzie, interviu sau comunicat de presă, contribuie la profilul tău de business și la influența ta personală.

6. Unde-s mulți, puterea crește.

Robert Baratheon, cunoscut în primul sezon ca regele celor șapte ținuturi, a explicat cîndva cum poate funcționa puterea unei armate. Mai întîi a ridicat cinci degete, apoi pumnul. A întrebat-o pe regină care număr este mai mare. Regina a ghicit greșit- puterea vine din abordarea unită. Așa cum a explicat Nick Dujnic, manager de marketing la LiveIntent, o echipa unită este mult mai puternică decît un grup de indivizi, care lucrează independent. “Alege-ți oamenii care sunt pasionați și concentrați pe un singur scop- scopul tău. Cel mai rău lucru care ți se poate întîmpla este de a te înconjura cu o echipa, care indiferent de cat de inteligentă sau talentată este, nu crede în produsul tău. O forță unită, una care chiar crede în ceea ce faci și care dorește să-ți fie alături pînă la final, va face orice este necesar pentru a fi un succes.”

7 Fă-ți o strategie sau altfel…

Familia Stark, care conduce ținutul nordic, ne învata o lecție care e ușor de uitat la orice început: “vine iarna”. Aceasta tema este un punct de referință în seria si in deschiderea ultimului sezon sunt aratate ramasitele unui camp de lupta de iarna. “Planuirea strategica pe termen lung si abilitatea de a fi pregatit pentru orice actiune neprevazuta sunt trasaturi importante pentru liderii de business”, spune Daniel Saynt (directorul de creatie si fondatorul Socialyte Collective). “In timp ce majoritatea antreprenorilor pot simti dorinta de a investi intr-o companie cu cele mai mari profituri, acei care pastreaza o rezerva pentru zile ploioase, vor trece prin timpurile grele mai usor.”

8 Ai grija in cine te increzi.

Sa stii in cine sa-ti pui increderea este crucial, mai ales pentru o compania care abia se lanseaza. Elizabeth Zelman, asociat la compania de marketing Privia, spune ca o problema comuna a serialului este cunoasterea diferentei dintre prieten si dusman. “Eddard Stark alege sa se increada in Littlefinger si se alege cu capul taiat pentru eroare”, spune ea. “Daca ar fi avut incredere in Renly, lucrurile ar fi luat o intorsatura diferita.” Suna cam dramatic? Poate, dar este o lectie buna pentru oricine incearca sa construiasca o afacere.